Dołączył(a): 22 marca 2006, o 08:55 Posty: 2969 Lokalizacja: 214 Płeć:
|
Dziś wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Gospodarki zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu
rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Zmianie uległ załącznik do ustawy. Tekst może przydługi ale na początek dyskusji (jeśli znajdą się chętni)
powinien być dobry...
Dla Kwidzyna najważniejszą zmianą w treści ustawy jest ustanowienie obszaru Kwidzyn V.
Zdaje się, że są to tereny "na Bądkach". Na razie nie ma tam żadnej infrastruktury ale ustanowienie
tego obszaru Specjalną Strefą Ekonomiczną otwiera samorządowi drogę do pozyskania środków z UE
na uzbrojenie i przygotowanie terenu i pozyskanie kolejnych inwestorów.
Życząc ciekawej lektury ustawy zapraszam do zabrania głosu.
[center] ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 23 września 2006 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
(Dz. U. z dnia 11 października 2006 r.) [/center]
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 kwietnia 2005 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 81, poz. 707 i Nr 207, poz. 1731) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______ 1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 131, poz. 909). 2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 188, poz. 1840, z 2004 r. Nr 123, poz. 1291, z 2005 r. Nr 167, poz. 1398 oraz z 2006 r. Nr 141, poz. 997.
[center]ZAŁĄCZNIK
PLAN ROZWOJU POMORSKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ[/center]
I. Wstęp
Plan rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE) określa cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne, służące ich osiągnięciu, a także obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków. Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna powstała dnia 29 sierpnia 2001 r. w wyniku połączenia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Żarnowiec" i Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew". Przesłankami do ich utworzenia były: likwidacja wysokiego bezrobocia poprzez stworzenie nowych miejsc pracy, rozwój produkcji w nowych gałęziach przemysłu oraz efektywne wykorzystanie istniejących budynków i infrastruktury pozostałych po przerwanej budowie Elektrowni Jądrowej "Żarnowiec". Zmniejszenie bezrobocia wymaga zastosowania działań proinwestycyjnych. Utworzenie strefy pozwala na pełniejsze wykorzystanie potencjalnych możliwości regionu, takich jak: rynek pracy, infrastruktura techniczna, dogodne położenie wynikające z układu komunikacyjnego. Działania zarządzającego strefą polegają na pozyskiwaniu inwestorów i zbywaniu na ich rzecz prawa własności gruntów, gospodarowaniu infrastrukturą, przeprowadzaniu przetargów lub rokowań, udzielaniu inwestorom zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, wykonywaniu bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców w strefie. Rozwój Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej uwarunkowany jest w głównej mierze napływem inwestorów, profilem ich działalności i wielkością produkcji, a także zapotrzebowaniem na media oraz czynnikami wynikającymi m.in. z wzajemnych porozumień. Nakłady związane z budową nowych zakładów oraz przyłączy infrastruktury wewnętrznej ponoszą sami inwestorzy, natomiast koszty rozwoju infrastruktury doprowadzającej media do granic nieruchomości ponosi zarządzający lub dysponenci mediów oraz gminy. Inwestorzy mają do dyspozycji duże zasoby kwalifikowanej siły roboczej. Rozwinięty system szkolnictwa zawodowego daje możliwość zdobycia kwalifikacji odpowiadających potrzebom inwestorów. Powiatowe urzędy pracy, we współpracy z inwestorami, przeprowadzają kursy i szkolenia dla bezrobotnych. Preferowani są inwestorzy, którzy trwale zwiążą się ze strefą, szybko stworzą nowe miejsca pracy, wykorzystają naturalne zasoby regionu oraz stworzą możliwości kooperacyjne dla firm funkcjonujących w regionie.
II. Cele ustanowienia strefy
Rozwój gospodarczy regionu przy zastosowaniu rozwiązań uwzględniających i wykorzystujących szczególne uwarunkowania regionu.
1. Cele strategiczne:
- zmniejszenie bezrobocia w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim poprzez utworzenie na terenach strefy oraz w jej otoczeniu 10.000 nowych miejsc pracy, - kontynuowanie rozwoju ośrodków przemysłowych zarządzanych przez PSSE w celu doprowadzenia ich do statusu biegunów wzrostu gospodarczego województw pomorskiego oraz kujawsko-pomorskiego, - stworzenie zapotrzebowania na rozwój: * edukacji, * uczelni publicznych i jednostek badawczo-rozwojowych, * mieszkalnictwa wraz z usługami towarzyszącymi, * portów, infrastruktury transportowej (w tym trasy A1 i nadmorskiej drogi ekspresowej), - dywersyfikacja działalności gospodarczej. 2. Działania:
- przystosowanie terenów i obiektów PSSE do tworzenia i rozwoju nowoczesnych ośrodków przemysłowych, ekologicznie czystych, chroniących środowisko naturalne, tworzących nowe miejsca pracy, stosujących zaawansowane technologie, - tworzenie parków naukowo-technologicznych i innej infrastruktury wdrażania regionalnej strategii innowacji, - promocja strefy w kraju i za granicą, - pozyskiwanie inwestorów z różnych branż, - preferowanie działalności rozwijającej kooperację z podmiotami działającymi w regionie, - doradztwo dla gmin w pozyskiwaniu i lokowaniu nowych inwestorów na terenie województw pomorskiego oraz kujawsko-pomorskiego, - monitorowanie wpływu przedsiębiorstw działających na terenie strefy na środowisko naturalne. III. Infrastruktura techniczna
[...]
7. Teren Kwidzyn I
Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej. Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Kwidzynie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej. Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej. Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW. Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską. Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone. Komunikacja: Teren posiada dostęp do dróg miejskich, łączących się z drogą krajową nr 90, a poprzez nią z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez kolejową stację załadunkową znajdującą się w sąsiedztwie strefy. Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów. 8. Teren Kwidzyn II
Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej. Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Kwidzynie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej. Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej. Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW. Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską. Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone. Komunikacja: Teren posiada dostęp do dróg miejskich, łączących się z drogą krajową nr 90, a poprzez nią z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez kolejową stację załadunkową znajdującą się bezpośrednio przy terenie strefy. Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów. 9. Teren Kwidzyn III
Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej. Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Kwidzynie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej. Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej. Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW. Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską. Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone. Komunikacja: Teren posiada dostęp do dróg miejskich, łączących się z drogą krajową nr 90, a poprzez nią z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez kolejową stację załadunkową znajdującą się bezpośrednio przy terenie strefy. Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów. 10. Teren Kwidzyn IV
Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej. Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Kwidzynie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej. Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej. Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW. Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską. Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone. Komunikacja: Teren posiada dostęp do dróg miejskich, łączących się z drogą krajową nr 90, a poprzez nią z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez kolejową stację załadunkową znajdującą się bezpośrednio przy terenie strefy. Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów. 11. Teren Kwidzyn V
Woda: Teren nie posiada sieci wodociągowej. Kanalizacja sanitarna: Teren nie posiada sieci kanalizacji sanitarnej. Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada sieci kanalizacji deszczowej. Energia elektryczna: Teren nie posiada sieci elektroenergetycznej. Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej. Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone. Komunikacja: Teren nie posiada dostępu do dróg miejskich. Rozwój w zakresie infrastruktury: Budowa całej infrastruktury technicznej dostosowanej do potrzeb inwestorów.
[...]
IV. Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne
1. Warunki prawno-organizacyjne
1.1. Zarządzanie strefą Zarządzającym Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną została ustanowiona Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie. Zarządzający strefą prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy, zgodnie z planem rozwoju oraz regulaminem strefy, w szczególności przez:
- promocję strefy, - udzielenie przedsiębiorcom wyłonionym w drodze przetargu lub rokowań zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, - ustanawianie na rzecz inwestorów prawa własności, dzierżawy i innych form władania nieruchomościami, - współdziałanie z właścicielami mediów i infrastruktury w celu tworzenia dobrych warunków przedsiębiorcom działającym na terenie strefy, - gospodarowanie infrastrukturą w sposób ułatwiający przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej, - wykonywanie bieżącej kontroli zgodności działalności przedsiębiorców na terenie strefy z udzielonymi zezwoleniami. 1.2. Regulamin strefy Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego, w szczególności stosunek pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.
1.3. Procedura udzielania zezwoleń Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenia, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 254, poz. 2545). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający. Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli. W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki o opinię.
2. Warunki ekonomiczne
2.1. Udostępnianie infrastruktury Dostępność i poziom infrastruktury są zróżnicowane. Niektóre tereny strefy wymagają dozbrojenia w zakresie opisanym w rozdziale "Infrastruktura techniczna". Udział zarządzającego w udostępnianiu infrastruktury polega w szczególności na:
- współdziałaniu w opracowywaniu i realizacji programu rozwoju infrastruktury na nieuzbrojonych terenach strefy, - współdziałaniu w opracowaniu planu modernizacji istniejącej infrastruktury, - współdziałaniu w tworzeniu warunków do zawierania umów pomiędzy inwestorami a gestorami mediów, - umożliwieniu inwestorom korzystania z infrastruktury na określonych warunkach.
2.2. Szkolenia i edukacja Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr możliwe jest dzięki ofercie działających w lokalnym środowisku instytucji szkolących. Ponadto zarządzający podejmuje następujące działania:
- nawiązuje kontakty z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń, - uczestniczy w koordynowaniu działalności szkoleniowej, - stymuluje zmiany profilu nauczania zgodnie z potrzebami inwestorów.
2.3. Otoczenie strefy W związku z istotną rolą strefy dla otoczenia w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje:
- współpracę z władzami województwa pomorskiego, województwa kujawsko-pomorskiego, powiatów i gmin właściwych ze względu na położenie strefy, przedsiębiorstwami oraz innymi instytucjami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwoju mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej, rozwoju parków naukowo-technologicznych, inkubatorów technologicznych itp.), - współpracę z instytucjami biznesowymi w celu rozwijania doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych, - współpracę z uczelniami publicznymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi we wdrażaniu regionalnej strategii innowacji, w tym tworzenie infrastruktury wdrażania innowacji, - współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi, a także ośrodkami kształtowania opinii społecznej całego regionu, w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy, - współpracę z placówkami dyplomatycznymi i przedsiębiorcami działającymi za granicą w celu promocji i pozyskiwania inwestorów. V. Strategia rozwoju strefy
1. Założenia ogólne Przy opracowywaniu strategii rozwoju przyjęto następujące założenia:
- preferowanie inwestycji reprezentujących średnie i bardziej zaawansowane technologie, trwale związanych z parkami przemysłowymi strefy i generujących znaczną liczbę miejsc pracy, - pozyskiwanie inwestorów nastawionych na lokalne powiązania kooperacyjne, które prowadzą do tworzenia miejsc pracy również poza strefą, - pozyskiwanie inwestorów strategicznych, reprezentujących zaawansowane technologie, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części majątek strefy i zatrudniających pracowników o wysokich kwalifikacjach, - utworzenie Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, który umożliwi małym i średnim przedsiębiorcom przekształcenie się w przedsiębiorstwa innowacyjne, - lokowanie na terenie strefy zakładów nieuciążliwych dla środowiska. 2. Założenia szczegółowe W oparciu o analizę dotychczasowego rozwoju strefy, uwarunkowań demograficznych, struktury bezrobotnych oraz tradycji przemysłowej przewiduje się preferowanie następujących dziedzin:
- przemysłu elektronicznego, w tym elektroniki użytkowej i specjalistycznej, - przemysłu telekomunikacyjnego, - przemysłu technologii informacyjnych, - przemysłu farmaceutycznego i chemicznego, - przetwórstwa tworzyw sztucznych, - przemysłu elektromaszynowego i automatyki, - przemysłu metalowego, - przemysłu związanego z wytwarzaniem części i akcesoriów do produkcji pojazdów mechanicznych, statków i jachtów, - materiałów budowlanych, - usług badawczo-rozwojowych i prototypowania wyrobów i technologii dla ww. przemysłów.
3. Działalność usługowa Zarządzający gromadzi wszelkie informacje, które mogą być wykorzystane przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy i w otoczeniu. Zarządzający prowadzi aktywną politykę na rzecz rozwoju usług:
- związanych z dostawą mediów, - finansowych, bankowych i ubezpieczeniowych, - doradztwa prawnego, - celnych, - transportowych.
4. Pozyskiwanie inwestorów
4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów Przyjęta strategia rozwoju strefy wyznacza zasadnicze kierunki działań promocyjnych mających na celu pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych. Przewiduje się następujące działania promocyjne:
- kreowanie wizerunku strefy poprzez przynależność do krajowych i zagranicznych organizacji gospodarczych, udział w misjach zagranicznych, krajowych i międzynarodowych konferencjach oraz targach branżowych, a także spotkaniach biznesowych, - współpracę w zakresie promocji z wydziałami ekonomiczno-handlowymi Ambasad RP w wybranych krajach, - współpracę z agencjami rządowymi, pozarządowymi i instytucjami zajmującymi się pozyskiwaniem inwestorów, - współpracę z lokalnymi samorządami (wojewódzkimi, powiatowymi, gminnymi i miejskimi), - promocję adresowaną w formie ofert kierowanych do wybranych firm z wyselekcjonowanych branż, - publikowanie reklam oraz artykułów reklamowych w czasopismach specjalistycznych, - analizowanie rynku lokalnego w celu dostarczania potencjalnym inwestorom danych o dostępnych usługach, personelu, transporcie, infrastrukturze oraz innych wymaganych informacji, - dystrybucję materiałów promocyjnych. Przewiduje się pozyskanie następujących kategorii inwestorów: - strategicznych, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części majątek strefy i zatrudniających znaczną liczbę pracowników; działalność tych inwestorów określi dynamikę i charakter rozwoju strefy, - krajowych i zagranicznych, którzy stworzą nowe małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne i zatrudnią proporcjonalnie dużą liczbę pracowników, - prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.
4.2. Udostępnianie majątku Udostępnienie majątku następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.
5. Rozwój środków technicznych Dostępność i jakość infrastruktury to kluczowe czynniki rozwoju strefy. Stworzenie warunków odpowiadających potrzebom inwestorów wymaga budowy, rozbudowy lub modernizacji istniejącej infrastruktury. Zakres i czas realizacji poszczególnych jej elementów będzie zależny od liczby i rodzaju inwestycji realizowanych na terenie strefy. Istniejące rezerwy mediów w przeważającej mierze są wystarczające na potrzeby planowanego rozwoju strefy, natomiast udostępnienie ich potencjalnym inwestorom wymaga doprowadzenia sieci infrastruktury technicznej do granic strefy, wybudowania związanych z nimi urządzeń technicznych i ułożenia sieci rozprowadzającej. Konieczna jest budowa następujących elementów infrastruktury:
- dróg wewnętrznych, dróg dojazdowych i węzłów komunikacyjnych, - stacji transformatorowych i ułożenia linii kablowych, - stacji redukcyjnych i sieci gazowej, - sieci wodociągowej, - sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej. W związku z tym, że aktualne możliwości finansowe zarządzającego nie pozwalają na rozpoczęcie wszystkich koniecznych inwestycji, podjęte zostaną starania o finansowanie lub współfinansowanie przedsięwzięć u gestorów poszczególnych mediów oraz władz samorządowych. Te ostatnie zobowiązały się, już na etapie tworzenia strefy, do współfinansowania infrastruktury.
6. Nakłady na rozwój strefy Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:
- zarządzającego, - inwestorów, - dysponentów mediów.
6.1. Nakłady zarządzającego Koszty utrzymania majątku będącego własnością zarządzającego ponosi sam zarządzający. Koszty te, w miarę udostępniania majątku inwestorom, będą sukcesywnie malały. Przychody uzyskiwane z tytułu m.in. dzierżawy, sprzedaży majątku spółki oraz opłaty administracyjnej przeznaczane są na inwestycje infrastrukturalne i bieżącą działalność zarządzającego. Wysokość środków przeznaczonych na promocję i marketing będzie wynikiem możliwości finansowych zarządzającego. Stałym wydatkiem zarządzającego są koszty funkcjonowania spółki. Szczegółowe prognozy przychodów i kosztów będą sporządzane w ramach rocznych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.
6.2. Nakłady inwestorów Przedsiębiorcy podejmujący działalność na terenie strefy będą ponosić nakłady na zakup gruntów, budowę i wyposażenie zakładów produkcyjnych. Poniosą również koszty rozbudowy infrastruktury, głównie w zakresie budowy przyłączy lokalnych.
7. Etapy rozwoju strefy Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym. Plan rozwoju strefy ma więc charakter strategiczny, długookresowy. Rozwój strefy można podzielić na 3 etapy: I 2006-2009
- realizacja inwestycji infrastrukturalnych, - realizacja inwestycji wdrażania regionalnej strategii innowacji i usług z tym związanych, - przyjmowanie inwestorów do strefy, - gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i technicznej, - tworzenie parków naukowo-technologicznych, inkubatorów technologicznych i innej infrastruktury wdrażania innowacji, - monitorowanie działalności gospodarczej na terenie strefy II 2010-2012
- osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i zatrudnienia
III 2013-2017
- przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych dotyczących strefy
|
|