Na tytułowe pytanie: "Euro 2012, co się zmieni w wyniku tej decyzji?" zdaje się, że znalazłem odpowiedź między innymi na WP. Pozwolę sobie zacytować kilka zdań i wkleić parę zdjęć z tegoż portalu.
Cytuj:
Budowa nowych stadionów i dróg, rozbudowa bazy hotelowej - to główne punkty planów rozwoju infrastruktury, niezbędnej do organizacji w Polsce i na Ukrainie finałów piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Kraje te otrzymały w środę prawo organizacji tego turnieju.
W polsko-ukraińskim wniosku o organizację finałów piłkarskich mistrzostw Europy zgłoszonych zostało 11 miast jako gospodarze meczów turnieju. Aplikacja zawiera dane sześciu miast polskich i pięciu ukraińskich.
W Polsce zgłoszono cztery miasta główne - Warszawa, Gdańsk, Poznań i Wrocław oraz dwa dodatkowe - Kraków i Chorzów. Również cztery główne miasta wytypowano na Ukrainie - Kijów, Donieck, Lwów i Dniepropietrowsk. Rolę miasta dodatkowego pełni Odessa.
Według danych ze złożonego do UEFA w drugiej fazie rywalizacji o Euro-2012 wniosku polskie miasta aspirujące do roli gospodarza meczów dysponują 12 międzynarodowymi lotniskami i 34 kolejowymi połączeniami międzynarodowymi. Warszawa i Kraków mają połączenia z większością dużych lotnisk europejskich i światowych, pozostałe polskie lotniska (Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Szczytno, Wrocław, Zielona Góra) mają połączenia z wybranymi zagranicznymi portami lotniczymi.
Miasta ukraińskie mają 22 międzynarodowe porty lotnicze i 60 międzynarodowych połączeń kolejowych. Kijów ma połączenia z większością dużych lotnisk zarówno europejskich jak i światowych. Pozostałe ukraińskie lotniska mają połączenia z wybranymi zagranicznymi portami lotniczymi.
Obecnie port lotniczy w Warszawie, jako jedyne polskie lotnisko, ma połączenia z Kijowem, Lwowem i Odessą. Pozostałe ukraińskie porty lotnicze nie mają połączeń z Polską. Według wniosku sposobem na rozwiązanie problemu ograniczonej komunikacji lotniczej między Polską i Ukrainą jest budowa Tymczasowych Terminali Pasażerskich. Będą one wyposażone w niezależne źródło zasilania, punkty pierwszej pomocy, UPS i klimatyzację. Każdy terminal będzie składał się z 10 punktów odprawy biletowej, 16 wejść na pokład oraz dwóch bagażowych pasów transmisyjnych. Bezpieczeństwo każdego z nich będą zapewniały kamery CCTV, 6 maszyn rentgenowskich oraz bramki wykrywające metal.
Polska i Ukraina zapewniły we wniosku, że do rozpoczęcia Euro- 2012 zmodernizowane zostaną połączenia kolejowe. Efektem tego ma być poprawa dostępności komunikacyjnej, podniesienie prędkości, poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie przepustowości i poprawa w zakresie ochrony środowiska. Ukraina planuje elektryfikację kolei w skali krajowej, wprowadzenie szybkobieżnych pociągów pasażerskich i zakup nowych składów wagonów pasażerskich.
Wniosek zawiera także plany rozwoju miast, w których odbywałyby się mecze. Najważniejsze punkty tej części aplikacji dotyczą m.in. Warszawy, gdzie powstał drugi terminal na lotnisku im. Fryderyka Chopina, a na 2008 rok zaplanowano ukończenie budowy sprawnego połączenia między lotniskiem a centrum miasta. W przyszłym roku zakończona ma także być budowa pierwszej linii metra, a na 2012 rok przewidziano koniec budowy drugiej linii metra, łączącej wschód i zachód miasta, ze stacją przy Stadionie Narodowym.
We Wrocławiu ma zostać rozbudowany pierwszy terminal lotniczy (gotowość do obsługi 2 mln pasażerów rocznie) oraz zbudowany ma być drugi terminal (gotowość do obsługi 900 tys. pasażerów rocznie). Dla celów Euro-2012 zostaną przeznaczone dwa dworce kolejowe: Główny i Nadodrze. Prawdopodobnie udostępniony będzie również dworzec Świebodzki.
Na Śląsku trwa przebudowa systemu drogowego (większa część projektu została już ukończona). Władze Chorzowa nie spodziewają się poważnych problemów z komunikacją. Aktualna infrastruktura komunikacyjna i doświadczenie w organizowaniu dużych imprez na Stadionie Śląskim ma pozwolić na skuteczną organizację ruchu ulicznego.
W Kijowie ma zostać rozbudowane lotnisko międzynarodowe Boryspol, gdzie docelowo mają funkcjonować cztery terminale. Dwa z nich będą obsługiwały loty międzynarodowe, jeden krajowe, a jeden będzie przeznaczony dla VIP-ów. We Lwowie ma być wybudowany nowy terminal, gdzie wprowadzone zostaną połączenia międzynarodowe z Ameryką Północną.
W Dniepropietrowsku odbędzie się renowacja lotniska; rozbudowana ma być stacja kolejowa na terminalu lotniska. W Odessie planowana jest budowa nowego terminalu, obsługującego tysiąc pasażerów na godzinę.
Polska z Ukrainą już od pewnego czasu pracują nad rolą gospodarza Euro-2012. Resorty transportu i rozwoju regionalnego uchwaliły nowy plan rozbudowy transportowej. Zgodnie z przyjętymi założeniami, autostrada A4 połączy Ukrainę i Polskę z resztą Europy najpóźniej w 2012 roku. Na ten cel trafi 1 mld 320 mln euro.
Minister sportu Tomasz Lipiec przed kilkoma dniami informował, do UEFA zostały zgłoszone projekty budowy stadionów w Warszawie, we Wrocławiu oraz w Gdańsku. "Te stadiony będą budowane przede wszystkim ze środków samorządowych oraz dofinansowane z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej" - wyjaśnił. Dodał, że modernizowane będą również stadiony w Krakowie oraz w Poznaniu, na które do tej pory przeznaczono odpowiednio 20 mln zł i 30 mln zł.
Minister transportu Jerzy Polaczek zapowiadał, że organizacja mistrzostw przez Polskę oznacza w 2012 roku funkcjonowanie autostrad: A1 od Gdańska do południowej granicy z Czechami, A2 od granicy z Niemcami oraz A4 od granicy zachodniej do granicy wschodniej Polski, a także rozbudowę infrastruktury lotniczej (8 portów regionalnych).
Polaczek mówił kilka dni temu, że do 2015 roku Polska ma do wykorzystania z UE na rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej oraz lotniczej ponad 19 mld 75 mln euro. Z kolei - jak podkreślił minister sportu - na budowę i modernizację stadionów mamy do dyspozycji ponad 2 mld zł z budżetów samorządowych oraz z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej
Cytuj:
Stadiony Euro-2012 w Polsce i na Ukrainie:
POLSKA
Warszawa:
Stadion Narodowy, planowana budowa rozpocznie się w 2007 roku, zakończy się w 2009 roku
planowana pojemność trybun - 63 000 miejsc
planowane mecze - otwarcie, grupowe, ćwierćfinał i półfinał
Gdańsk:
Stadion Arena Bałtycka, planowana budowa rozpocznie się w 2008 roku, zakończy się w 2010 roku
planowana pojemność trybun - 40 000 miejsc
planowane mecze - grupowe i ćwierćfinał
Poznań:
Stadion Miejski, planowana modernizacja zakończy się w 2008 roku planowana pojemność trybun - 42 000 miejsc
planowane mecze - grupowe
Wrocław:
Stadion Olimpijski, planowana modernizacja zakończy się w 2010 roku planowana pojemność trybun - 40 000 miejsc
planowane mecze - grupowe
Chorzów (dodatkowy):
Stadion Śląski, planowana modernizacja zakończy się w 2010 roku
planowana pojemność trybun - 54 000 miejsc
planowane mecze - grupowe
Kraków (dodatkowy): Stadion Wisły, planowana modernizacja zakończy się w 2010 roku
planowana pojemność trybun - 30 000 miejsc
planowane mecze - grupowe
UKRAINA
Donieck:
Stadion Szachtar, w budowie, oddanie planowane na 2009 rok
planowana pojemność trybun - 50 000 miejsc
planowane mecze - grupowe, ćwierćfinał i półfinał
Stadion Olimpijski (dodatkowy), planowana modernizacja zakończy się w 2009 roku
planowana pojemność trybun - 30 600 miejsc
planowane mecze - grupowe
Kijów:
Stadion Olimpijski, planowana modernizacja zakończy się w 2010 roku
planowana pojemność trybun - 77 000
planowane mecze - grupowe, ćwierćfinał i finał
Lwów:
Stadion Ukraina, planowana modernizacja zakończy się w 2009 roku
planowana pojemność trybun - 36 000 miejsc
planowane mecze - grupowe
Dniepropietrowsk:
Stadion Narodowy, planowana budowa zakończy się w 2007 roku planowana pojemność trybun - 31 000 miejsc planowane mecze - grupowe
Odessa (dodatkowy):
Stadion Centralny, planowana modernizacja zakończy się w 2010 roku
planowana pojemność trybun - 31 000 miejsc
planowane mecze - grupowe.