Oberland (Pogórze albo Prusy Górne) kojarzony jest głównie z przecinającym go w kierunku południowo-północnym kanałem Elbląskim. Ale od najdawniejszych czasów, a już przede wszystkim obecnie, najważniejsze dla rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego, pozostają jednak drogi, które w przypadku tej krainy są wyjątkowo liczne.
Amerykanie mają Route 66, kultową drogą łączącą wschód Stanów Zjednoczonych z Zachodnim Wybrzeżem. Trasa przez swe powstanie stała się nitką komunikacyjną rozwijającą gospodarkę miejscowości znajdujących się przy niej. Była też ona inspiracją dla wielu twórców. Straciła ona już swoje dawne znaczenie, ze względu na rozwój sieci nowoczesnych autostrad, ale pozostał jej tytuł „Matki Dróg” w Ameryce.
Również Pogórze ma od pradawnych czasów, wyjątkowy lądowy szlak komunikacyjny, przecinający je z zachodu na wschód. Wyznacza go brama elbląska-zalewska, którą tworzy od północy jez. Druzno, a od południa jez. Ewingi z Jeziorakiem. Są to wrota do krainy pruskiej nie tylko z Zachodu, ale też, jak w starożytności, z Południa (szlak bursztynowy). O wpływach Południa Europy, w tej części Polski, świadczą nie tylko „pomosty” bągarckie, zbudowane dla pokonania przez podążających szlakiem bursztynowym doliny rzeki Dzierzgonii, czy Truso, osada kupców nad jez. Druzno, ale też liczne skarby starożytnego Rzymu czy późniejsze arabskie znajdowane w tej okolicy.
Przemarsze wojsk z Zachodu na Wschód i w przeciwnym kierunku, boleśnie odczuwane przez tutejszych mieszkańców były na porządku dziennym, w ostatnich 700 latach. W czasach pokojowych trakt biegnący na odcinku z Dzierzgonia, Przezmarka przez Zalewo, Morąg i Miłakowo, długości ok. 55 km, pełnił rolę typowego szlaku komunikacyjnego. Jego rola nabrała znaczenia z chwilą powstania powiatu morąskiego. Ta jednostka administracyjna utworzona ostatecznie w 1818r. z dwóch różnych krain historycznych (zachodnia część – pomezańska, z terenów byłego komturstwa dzierzgońskiego, a potem starostwa przezmarckiego, wschodnia – pogezańska, z terenów byłego komturstwa elbląskiego, a potem starostw morąskiego i miłakowskiego), potrzebowała dogodnego łącznika drogowego. Jednak sieć utwardzonych dróg rosła w Prusach Wschodnich powoli, a to głównie z powodu wysokich kosztów związanych z budową. Do budowy pierwszej szosy wschodniopruskiej, murowanej, o trwałej nawierzchni, przystąpił rząd w roku 1818. Był to gościniec prowadzący z Królewca do Elbląga. Przedłużony potem z Elbląga do Malborka i dalej na zachód jako szosa "berlińska", a na wschód z Królewca przez Wystruć i Gąbin do leżących na granicy litewskiej Ejtkun, stworzył on główną oś całego systemu drogowego Prus Wschodnich.
Budowa pierwszej szosy w powiecie morąskim rozpoczęła się dopiero 1854 r. Wtedy właśnie dokonano pomiarów i wytyczono trasę pod drogę Morąg-Małdyty-Zalewo. Budowę szosy na tym odcinku rozpoczęto w roku 1857, a ukończono w 1868. Gościniec ten miał za zadanie poprawić gospodarcze położenia mieszkańców powiatu morąskiego. W tym też celu wydłużono tę trasę poprzez wybudowanie szosy z Miłakowa w kierunku granicy z powiatem pasłęckim oraz, po dłuższej przerwie, dopiero w latach 1901-1903 szosy z Zalewa, przez Przezmark do Starego Dzierzgonia.
Oberlandzka Route 66 przed 1945r. nosiła numer 126 (określana była jako międzymiastowa, albo też droga Rzeszy) i miała następujący przebieg (w zależności od źródeł):
-Królewiec- Pieniężno-Miłakowo-Morąg-Zalewo-Nowe nad Wisłą;
-Królewiec-Pieniężno-Miłakowo-Morag-Zalewo-Susz-
Kwidzyn;
-Kreuzingen (miejscowość w pow. Elchniederung, b. rejencja gąbińska, obecnie Большаково)-
Labiawa-Królewiec-Pieniężno-Miłakowo-Morąg-Zalewo-Stary Dzierzgoń.
Odcinek oberlandzki (Miłakowo-Morag-Zalewo-Stary Dzierzgoń) stanowił zatem część szlaku komunikacyjnego łączącego pruską Litwę, Sambię i Królewiec z dolną Wisłą (
Kwidzyn, Nowe). Współcześnie, w ramach sieci połączeń drogowych, fragment przedwojennej Drogi nr 126 pozostał w b. pow. morąskim jako droga wojewódzka nr 519 biegnąca ze Starego Dzierzgonia przez Zalewo i Małdyty do Morąga.
Temat Oberlandzkiej Route 66 obecny jest Malborskim forumowisku pod adresem:
http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=6056 . Zapraszam do odwiedzin.
Dotychczas poruszone zostały m.inn. następujące wątki:
-Niechlubna rola szlaku w inwazji wojsk radzieckich na Czechosłowację, w 1968r.
-Podróż Napoleona z Kamieńca przez Zalewo pod Frydland i Tylżę.
-Baptyści w Gajdach pod Zalewem – rola braci Stangnowskich w dziejach historii chrześcijaństwa.
-Przygody kurierów napoleońskich.
-Sfabularyzowana relacja z podróży płk Łączyńskiego, brata Walewskiej, do Kamieńca.
-Tajemniczy konwój z płk Seebachem (król Leszczyński) w 1736r. (
Kwidzyn).
-Ponadto liczne mapki i zdjęcia.
W zapowiedziach:
-Armia Jagiełły w drodze na Malbork w 1410r.
-Starosta z Przezmarka, Polak, Kikołł, zabezpiecza przejazd pruskiego orszaku królewskiego w 1736r. (orszak ten podążał starym szlakiem kurierskim Berlin-Gorzów-Chełmno-Kwidzyn-Prabuty-Kamieniec-Przezmark-Pasłęk-Królewiec, ale w Przezmarku skierował się na Zalewo-Morąg do Gąbina).
-Pochód wojsk francuskich z leż zimowych po zwycięstwo frydlandzkie.
-Pierwsze wykonanie Mazurka Dąbrowskiego na Ziemi Zalewskiej.
-Cierpienia ludności w 1807r. w relacji por. Moritza, adiutanta 3 dywizji saskiej Polenza, walczącej u boku Francuzów.
Natomiast specjalnie dla uczestników tego Forum rozwinięty zostanie tutaj wkrótce temat ucieczki króla Leszczyńskiego z Gdańska, który w
Kwidzynie rozpoczynał, już po raz drugi, swoją pruską przygodę.