Na wstępie wytłumaczę dlaczego konkurs nie zakończył się wręczeniem nagrody. Powód jest prosty, nikt nie podał pełnej odpowiedzi. Pytanie brzmiało: Co to jest, kiedy zacznie obowiązywać i na czym ma polegać I-SIZE? Najlepiej odpowiedział Nowy.
Cytuj:
Co to jest
I-size to nowe rozporządzenia w sprawie fotelików dla dzieci (CRS) przez UNECE (Komisja Ekonomiczna ONZ dla Europy)
Jest odpowiedzią ekspertów EKG ONZ na krytykę istniejącego już rozporządzenia . Prace nad nowym rozporządzeniem rozpoczęły się w 2008 roku.
Kiedy?
Ma być wdrożone od stycznia 2013
Na czym polega?
będzie oferować większe bezpieczeństwo dla najmłodszych użytkowników. nowe rozporządzenie wymaga obowiązkowego przewożenia tyłem do kierunku transportu dzieci do 15 miesiąca życia, zapewnia ochronę przed uderzeniami bocznymi i pomoże ograniczyć nadużycia fotelika
Do pełni szczęścia zabrakło jednego zdania
I-Size ma zastąpić stosowany dotychczas podział fotelików na grupy, którego głównym kryterium jest waga dziecka. Panowie z wielu organizacji i komisji UE doszli jednak do wniosku że taki podział jest dla rodziców niejasny i doprowadza do wielu nadużyć. Okazuje się bowiem że rodzice zbyt wcześnie przesadzają swoje dzieci do fotelików następnej kategorii sugerując się jedynie wagą dziecka a zapominając o jego rozwoju fizycznym. Niestety, wiem z doświadczenia, ten problem jest bardzo powszechny. Nowym kryterium będzie wielkość i rozwój dziecka. W tym celu zostały stworzone narzędzia i modele które będą miały zastosowanie w fazie projektowania i w testach fotelików a także w czasie projektowania samochodów. Wskazanie konkretnego wieku dla jakiego przeznaczony jest fotelik w założeniu ma ułatwić rodzicom prawidłowy wybór. Sama treść rozporządzenia porusza o wiele więcej kwestii i zmian. Ja pytałem ogólnie. W skrócie zmiany mają objąć metody i narzędzia stosowane w testach homologacyjnych. Nowością będą testy na wypadek zderzenia bocznego i użycie manekinów typu Q. Niestety kryteria są dość liberalne i nawet słabe konstrukcje raczej spełnią nowe wymagania. Unormowane zostaną kwestie związane z ISOFIX, między innymi podniesiona zostanie maksymalna waga fotelika wraz z dzieckiem. Główny ciężar tych zmian mają przejąc producenci samochodów, dostosowując systemy w swoich autach do nowych wymagań no i rodzice. Dlaczego rodzice? Niewiele jest aut i fotelików które spełnią nowe wymagania. A to właśnie rodzic będzie musiał rozpoznać i rozwiązać problem. Wyobraźmy sobie sytuacje w której rodzic montuje fotelik spełniający nowe wymagania w samochodzie który mówiąc najogólniej nie jest i-size ready. W tej chwili jest już niezłe zamieszanie z klasami ISOFIX a co będzie po zmianach? Sam się boję. Informacje na temat nowych regulacji są niezwykle skąpe, a jeśli nie zachowa się szczególnej uwagi może się okazać że część z nich jest nieaktualna. Zmiany były dyskutowane od 2008 roku i przez ten czas... No cóż jak w maglu
Precyzując I-SIZE jest jednym z elementów nowego rozporządzenia UE, a konkretnie dotyczy nowego podziału fotelików na grupy. Dość fajnie omówione jest to tutaj
http://www.anec.eu/attachments/ANEC-TRAF-2012-G-034.pdfI ostatnie propozycje do rozporządzenia
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2012/wp29/ECE-TRANS-WP29-2012-53e.pdf-- 27 gru 2012, 2012 11:18 --
Dodam tylko ze foteliki produkowane wg dotychczasowego podziału na grupy nadal bedą dostępne w sprzedaży. Domyślam się ze ma być jakiś okres przejściowy.