2fast4you napisał(a):
Może ja czegoś nie wiem, nie wziąłem pod uwagę - być może w toku dyskusji się uświadomię.
2fast4you,
kiedyś na potrzeby strony
www.chcemymostu.pl oraz w oparciu o pewne opracowanie, zestawiłam najważniejsze argumenty za budową mostu. Oto one:
• Skrócenie czasu przejazdu w celu przeprawy na drugi brzeg Wisły (w porze zimowej promy nie kursują, możliwość przeprawy na drugi brzeg pod Tczewem – 47 km i Grudziądzu 35 km),
• znaczne obniżenie kosztów eksploatacji, zużycia paliwa i jego kosztów, w skali regionu województwa pomorskiego (oraz w mniejszym stopniu w skali całej gospodarki) jako skutek skróconych dzięki mostowi tras i odległości. Użytkownik, korzystając z przeprawy mostowej w okolicach Kwidzyna, zaoszczędza ~ 35 km w stosunku do przeprawy mostowej przez most w Grudziądzu i 59 km w stosunku do przeprawy przez most pod Tczewem.
• zmniejszenie kosztów strat czasu pojazdów w wyniku skrócenia tras i odległości dzięki ominięciu korków ulicznych w Grudziądzu i Malborku; należy wziąć także pod uwagę obecną przepustowość i możliwości eksploatacyjne promów kursujących w Korzeniewie i Janowie i konieczność oczekiwania kilkudziesięciu minut na możliwość przeprawy (oszacowano 25 istniejących w regionie tras, które ulegną skróceniu)
• wzrost konkurencyjności lokalizacji miasta poprzez powiązanie z autostradą A1 – dogodny i szybki dostęp do miast i regionów położonych wzdłuż jej trasy, a przez to z pozostałą siecią autostrad i dróg w kraju,
• odciążenie głównych obecnych drogi krajowej nr 55 oraz innych dróg, głównie wojewódzkich i powiatowych znajdujących się po prawej stronie brzegu Wisły i zmianę wartości obecnych potoków ruchu oraz jego struktury,
• zmniejszenie strat ekologicznych (zanieczyszczenia do atmosfery, wody i gleb oraz obniżenie hałasu komunikacyjnego) w wyniku zmniejszenia liczby pojazdokilometrów na skróconych trasach i w wyniku poprawienia płynności ruchu (jednakże na samym moście nastąpi punktowy wzrost emisji spalin i hałasu)
• zmniejszenie liczby kolizji, wypadków drogowych, ofiar śmiertelnych i innych strat materialnych na skutek zmniejszenia liczby pojazdów na oraz zmianę rodzajowej struktury ruchu (mniejsza liczba samochodów ciężarowych, zestawów drogowych itp.) oraz na skutek odbywania przejazdu po drodze o wysokich parametrach technicznych, poprawa komfortu podróżujących,
• pobudzenie dodatkowej produkcji przemysłowej i budowlanej, zwiększenie aktywności gospodarczej w sferze usług, w gminach i powiatach leżących wzdłuż Wisły (pozytywne oddziaływanie szacuje się w promieniu ok. 45 - 50 km),
• bezinwestycyjne wyzwolenie rezerw produkcyjnych przedsiębiorstw w regionie, które pozwolą na zwiększenie tempa rocznych przyrostów produkcji o ok. 0,1%. W wielkościach bezwzględnych oznacza to np. w 2010 roku wzrost produkcji w wysokości 14 mln zł*.
• oszczędności z zaniechania eksploatacji 2 promów ( Korzeniewo i Janowo),
• możliwość wykształcenia się nowych tran tranzytowych do obsługi dalekiego ruchu wschód – zachód,
• pobudzenie dodatkowej aktywności i różnych form turystyki uprawianej w celach wypoczynku i rekreacji, w szczególności na obszarach leżących w rejonie Dolnej Wisły ale także pośrednio w skali całego kraju, , poznawanie zasobów kulturowych i przyrodniczych,
• rozwój usług hotelowych, gastronomicznych, noclegowych itp. związanych ze wzmożoną aktywnością turystyczną oraz pośrednio rozwój branży paraturystycznej; warto wspomnieć o dochodach z podatków i opłat płaconych przez turystów oraz podmioty gospodarcze obsługujące ruch turystyczny,
• znaczne zwiększenie dostępności transportowej dla 300 tyś osób zamieszkujących powiaty malborski, kwidzyński, sztumski i tczewski, oraz ogólne zwiększenie dostępności transportowej dla ponad 2 mln mieszkańców województwa pomorskiego
• zwiększenie i przyciąganie ruchu w sferze turystyki i przejazdów tranzytowych (Bory Tucholskie – Warmia i Mazury, Kaszuby i Kociewie – Pojezierze Mazurskie), w skali międzynarodowej: połączenie regionów nadbałtyckich
• rozwój turystyki pieszej i rowerowej,
• wykorzystanie tranzytowego połączenia ziemi kwidzyńskiej, która znajduje się na trasie szlaku Kopernikowskiego wiodącego z Torunia do Malborka, Fromborka i Olsztyna,
• pozostałe, o których nie pomyślałam, ale które na pewno zostaną wymienione w toku dyskusji
* dane z 1997 roku, można szacować, że wartości te będą zdecydowanie większe